RAID 4-2019
16 RAID nr 4 2019 Förutom att ett yrkesprov skulle ge yrkes- utbildningarna en kvalitetsstämpel så innebär det också en mer likvärdig utbildning i hela landet om alla elever examineras på samma sätt av externa bedömare. I framtiden kanske yrkesprov ersätter dagens gymnasiearbete samt kan fungera som validering. RAID deltar i den här verksamheten för att ta fram yrkesprov för Djurvårdare inom djurens hälso- och sjukvård inom Naturbruks- gymnasiet. Frågan om vi inom yrkesutgången Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård ville vara med i försöksverk- samheten kom från DYN, djurens yrkesnämnd, där RAID ingår som branschmedlem, och från arbetsgivar- organisationen Gröna arbetsgivare som också är medlemmar i DYN. Tiden var knapp, men vi hann ansöka innan tiden gick ut och ansökan beviljades. Skolver- ket ville ha en projektansvarig lärare, vil- ket blev jag. Till samarbetspartner har jag Marita Stigelius, som representerar bran- schen via VeTA- föreningen. Givetvis har vi fler samarbetspartners så som RAID, Sveriges veterinärförbund, Kommunal, SLU, yrkeshögskolor, lärarkollegor och elever. Vi kommer också samverka med Vård- och omsorgsprogrammet som utbildar undersköterskor. Några yrkes- program inom gymnasieprogrammen använder redan yrkesprov, till exempel floristprogrammet. Vi tänkte utforma provet genom att ta fram olika ”case” där eleven visar att hen kan utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter för djur- vårdare. Bedömningen görs via OSCE- systemet, Objective Structures, Clinical På gång: yrkesprov för djurvårdare Examination, som redan används inom djursjukvårdsutbildningen i Norge och Sverige samt inom humanvårdsutbild- ningar i Sverige och övriga Europa. En objektiv bedömning där de olika delmo- menten som eleven behöver utföra för att klara av momentet finns redan uppspal- tat i en checklista, och vissa delmoment är obligatoriska för att eleven ska få god- känt på momentet. Meningen är att elev- erna ska bli bedömda av externa exami- natorer och inte av sina vanliga lärare. Till exempel kan man skicka alla elev- erna till en skola eller så kan lärarna åka runt och byta elever med varandra. För att kvalitetssäkra bedömningen skulle vi lärare helst vilja se att branschen utförde examinationerna, men efter- som det inte får kosta mer än 100 kronor per elev enligt skolverket blir det svårt. Annars skulle det vara ett gyllene till- fälle för arbetsgivarna att i årets student- kull hitta och plocka ut de bästa djurvår- darna. Mitt mål är att i år pröva mina elever med några ”case” som bedöms via OSCE-systemet. Fler frågor som behöver diskuteras är vem som äger proven, reviderar och upp- daterar dem, och här kan kanske RAID komma att spela en roll. Floristerna som hållit på längre med yrkesprov har en speciell utbildningskonferens varje år där de uppdaterar och reviderar nästa års yrkesprov på ideell basis. Det är spän- nande att få vara med om detta och jag hoppas att yrkesprov kommer att stärka kvalitén på djurvårdsutbildningen inom naturbruksgymnasierna. Jag återkom- mer med fler rapporter. l Scandivet , Kvartsgatan 6B, 749 40 Enköping Tel. 0171 - 857 70, Fax. 0171 - 857 79 • www.scandivet.se , info@scandivet.se Vi levererar till Svensk Veterinärsjukvård Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att utveckla yrkesprov och genom en försöksverksamhet praktiskt pröva om dessa prov kan bidra till att stärka yrkesutbildningens arbetsmarknadsrele- vans, samverkan mellan skola och arbetsliv och tydliggöra vad utbildningarna leder till. TEXT: LOTTA NILSSON
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=