RAID 1-2021

18 – RAID NR 1 – 2021 Regeringen har gett Skolverket i upp- drag att utveckla yrkesprov och genom en försöksverksamhet praktiskt pröva om yrkesprov kan bidra till att stärka yrkes- utbildningens arbetsmarknadsrelevans, samverkan mellan skola och arbetsliv och tydliggöra vad utbildningarna leder till. Yrkesprov skall också ge en kvalitets- stämpel och en mer likvärdig utbildning i hela landet under förutsättning att alla elever examineras på samma sätt av exter- na bedömare. I framtiden kanske yrkes- prov ersätter dagens gymnasiearbete samt kan fungera som validering. Projektet ska slutredovisas i februari 2022 och det blir spännande att se vilket beslutet blir kring yrkesprov. Även om yrkesprovet inte ersätter gymnasiearbetet kan man som några yrkesprogram (t ex Florist) inom gymnasieprogrammen ändå använda yr- kesprov som ett gesällbrev, vilket blir som en nivå utöver gymnasiearbetet. Det blir då en kvalitetssäkring av elevernas kun- skaper och visar tydligare avnämarna vad eleverna kan. Försöksverksamheten påbörjades 2018 och yrkesutgången Djurvård inom dju- rens hälso- och sjukvård fick vara med från hösten 2019 efter ansökan från Kris- tine Wiklund från Gröna arbetsgivare och Maria Elinder från DYN Djurens yrkes- nämnd. RAID är medlemmar i DYN och som dåvarande styrelseledamot i RAID satt jag i DYN som RAIDs representant. Skolverket ville ha en projektansvarig lä- rare, vilken blev jag och Marita Stigelius representerar branschen via VeTA- för- eningen. Nu har Marita slutat på Ve- Ta-bolaget och har ersatts av VeTa-bola- gets vd Annica Avelin. Tillsammans med branschen och mina lärarkollegor har vi kommit fram till att yrkesprovet skall ligga på djurvårdare nivå 2. Arbetsmark- nadens parter (Gröna arbetsgivare och Kommunal) har påbörjat arbetet med att ta fram en arbetsbeskrivning för djur- vårdare nivå 2 som kommer att ligga till grund för vilka moment som ska prövas i ett yrkesprov. Listan över arbetsuppgif- ter är inte slutgiltig utan kommer fortsatt att revideras. Men det är ett stort steg att det nu finns specificerade arbetsuppgifter för yrkesrollen djurvårdare nivå 2. Det underlättar också när det kommer att ske en revidering av innehållet i de nationella kurserna i och med den gymnasiala äm- nesutformningen när kurser ska ersättas med ämnen. Yrkesprovet för djurvårdare kommer vara att utformat som olika ”case” där eleven visar att hen har kunskaper och färdigheter att utföra vanligt förekom- mande arbetsuppgifter för djurvårdare. Bedömningen görs via OSCE-systemet, Objective Structures Clinical Examina- tion, som redan används inom djursjuk- vårdsutbildningen i Norge och Sverige samt på humansidan i hela världen. En objektiv bedömning där de olika momen- ten som eleven be- höver utföra för att klara av momentet redan finns uppspal- tat i en checklista och där vissa moment är obligatoriska för att eleven ska få godkänt på momentet. Me- ningen är att elever- na ska bli bedömda av externa examina- torer och inte av sina ordinarie lärare. Till exempel kan man skicka alla eleverna till en skola eller så kan lärarna åka runt och byta elever med varandra. Eleverna öns- kar helst att examineras på sin egna skola. För att kvalitetssäkra bedömningen skulle vi lärare helst vilja se att branschen utförde examinationerna, yrkesverk- samma och erfarna djursjukskötare och djurvårdare nivå 2 och 3, men eftersom det inte får kosta mer än 100 kronor per elev enligt Skolverket blir det nog svårt. Annars skulle det vara ett gyllene tillfäl- le för arbetsgivarna att i årets studentkull hitta och plocka ut de bästa djurvårdarna. Skolverkets förslag är att externa exami- natorerna kan plockas ut via representan- terna i det lokala eller regionala program- rådet som måste finnas för varje skola. Vi har också påtalat till Skolverket att det Utbildningen för djurvårdare inom djurens hälso- och sjukvård på Naturbruksgymnasiet deltar i Skolverkets försöksverksamhet för att ta fram yrkesprov. YRKESPROV

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=